Balandžio 24d. Trečiadienis

Alkoblokas – „juodoji“ automobilio dėžė: kodėl neįmanoma jos apgauti?

Liepos 1d.
Alkoblokas – „juodoji“ automobilio dėžė: kodėl neįmanoma jos apgauti?

Alkoblokus – specialius įtaisus, montuojamus prasižengusių vairuotojų automobiliuose – autoekspertai lygina su lėktuvų „juodosiomis“ dėžėmis. Tai – daugiau nei 1200 Eur kainuojantis aparatas, fiksuojantis daugybę parametrų ir šiuos parodymus saugantis arba net ir perduodantis nuotoliniu būdu.

Lietuvoje alkoblokų naudojimo tvarka dar neįteisinta, ji tik svarstoma. Tačiau panašu, kad nuo 2017 m. ne vieno pagauto neblaivaus vairuotojo automobilyje atsiras ir alkoblokas.

Alkoblokai nėra aktualūs pavyzdingiems, nevartojantiems alkoholio vairuotojams, važiuojantiems nuosavais automobiliais. O bent kartą nusidėjusiems jie turėtų atlikti kontrolės funkciją.

Svarbiausia – kad toks apsvaigęs vairuotojas negalėtų užvesti automobilio ir kad jam to padaryti nepadėtų niekas kitas.

Geriausiai apie alkoholio matuoklius (jie yra sudedamoji alkobloko dalis) išmanantis įmonės „Alkotesteris.lt“ direktoriaus pavaduotojas Jevgenijus Leončikas pademonstravo, kaip veikia modernius alkoblokas „Drager Interlock 7000“, kurio apgauti – neįmanoma ir nerekomenduojama. Antraip, pagal Europos praktiką, galite visam gyvenimui atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu.

Jevgenijaus Leončiko  demonstruojamas alkoblokas telpa į demonstracinį lagaminėlį. Jį sudaro alkotesteris ir lėktuvo „juodąją dėžę“ primenantis valdymo blokas. Jis sujungtas su degimo blokavimo įtaisu ir, jei reikia su kitomis išmaniomis sistemomis (tarkime, transporto valdymo sistema, kuria naudojasi didžiosios įmonės).

Apsaugos priemonės

1. Užvedimas ir pūtimas.

Sėdęs prie automobilio, kuriame įrengtas alkoblokas, vairo, vairuotojas įjungia degimą. Po keliolikos sekundžių alkotesterio, laidu sujungto su valdymo bloku, ekrane pasirodo prašymas „Pūsti“.

Pučiama beveik taip pat, kaip į elementarų alkoholio matuoklį. Tačiau pačioje pabaigoje Jevgenijus trumpai įtraukia orą į plaučius. Taip sistema supranta, kad pučia žmogus, o ne pompa ar fenas (dažnai sukčių naudojami įtaisai).

2. Davikliai

Alkoblokas turi daugybę išmanių daviklių, kuri padeda identifikuoti, kad pučia žmogus. Tai – slėgio, temperatūros ir kiti matuokliai bei davikliai, užkertantys kelią sukčiavimui.

Todėl nei iš baliono, nei iš plaukų džiovintuvo nepripūsite.

Sistema lygiai taip pat atpažįsta ir vadinamąjį „burnos alkoholį“ (jei suvalgėte saldainį ar paskalavote burną higieniniu skysčiu, turinčiu alkoholio). Tokiu atveju sistema fiksuoja ne alkoholio kiekį, o klaidą. Ir siūlo pūsti pakartotinai.

3. Pakartotinis pūtimas

Alkobloką galima sureguliuoti taip, kaip nori vairuotoją kontroliuojantis asmuo ar įstaiga. Galima nustatyti tik vieną pakartotinį pūtimą, o galima ir kelis.

Taigi, praėjus nustatytam laiko tarpui, sistema garso signalu ir užrašu kviečia papūsti pakartotinai. Alkoblokas sureguliuotas taip, kad toks prašymas antrą kartą pūsti nesukeltų eismo įvykio. Todėl variklis nėra blokuojamas,  vairuotojas turi pakankamai laiko pasukti į šalikelę ir ramiai atlikti prašomą procedūrą.

Jei to nepadaro per skirtą laiką, variklis vis tiek nėra blokuojamas (kad nekiltų avarinių situacijų), tačiau įsijungia garsinė signalizacija, taip atkreipianti kitų eismo dalyvių dėmesį. Signalizacija nutyla tik išjungus degimą. O tuomet užvesti automobilio be pūtimo testo neįmanoma.

4. Duomenų kaupimas ir perdavimas

Daugelis vairuotojų, perskaitę pirmuosius pranešimus apie alkoblokų veikimą, bandė juokauti, neva apgauti sistemą labai lengva. Tarkime, galima juk pūsti pompa ar bala žino kuo. Kaip jau buvo rašyta, išmani daviklių sistema tokius pokštus iškart atpažįsta.

Tačiau didžiausias peilis bandančiam sukčiauti vairuotojui yra tai, kad sistema fiksuoja savo atmintinėje kiekvieną veiksmą, kiekvieną bandymą. Jei bus užfiksuota, kad bandėte elgtis nesąžiningai, jūsų laukia dar griežtesnis verdiktas po pokalbio su kontroliuojančiu asmeniu.

Beje, visi duomenys gali būti ne tik kaupiami, bet ir perduodami nuotoliniu būdu – juk gyvename interneto ir kosminių palydovų amžiuje. Taigi apie jūsų bandymą vairuoti vartojus alkoholio, arba pastangas paveikti sistemą (tarkime, nutraukiant grandinę), policija, socialinis darbuotojas ar įmonės administratorius gali būti informuoti akimirksniu.

5. Kamera

Dar vienas labai svarbus saugiklis, montuojamas alkobloko sistemoje, yra vaizdo kamera. Ji niekais paverčia bet kokį gudročių argumentą „duosiu papūsti keleiviui“. Kamerą taip pat galima kalibruoti taip, kaip tai patogiau kontroliuojančiam mėgstantį išgerti vairuotoją asmeniui.

Pavyzdžiui, kamera užfiksuoja vairuotojo veidą pirmojo pūtimo metu ir paskui periodiškai tikrina, ar vis dar tas pats žmogus vairuoja automobilį. Jei vaizdas kelia įtarimų, prašoma pūsti į alkotesterį pakartotinai.

Kitas variantas – fotografuoti vairuotoją kiekvieno pūtimo metu. Jei vaizdelis nesutaps, sudie vairuotojo pažymėjimui per amžius.

Kelios įdomybės

Alkoblokas tikrai neapsunkina vairavimo, jei automobilyje įrengta start/stop sistema. Alkoblokas neprašys pūsti ir to atveju, jei trumpam išjungėte variklį spūstyje ar neapdairiai užgesote.

Dar vienas įdomus niuansas. Galbūt pastebėjote, kad modernių alkoblokų alkostesterį automobilyje identifikuoti nėra lengva. Jo pūtimo anga specialiai nusukta nuo vairuotojo. Todėl alkotesteris iš pirmo žvilgsnio primena telefoną ar tiesiog valdymo blokelį.

Gamintojai sugalvoja ir daugiau gudrybių, kurios leidžia vairuotojams išsaugoti orumą. Gaminami netgi specialūs kavos puodeliai, uždengiantys alkotesterį.

Vairuotojo patikimumo kriterijus

Daugeliui kyla klausimas, kodėl alkobloko alkotesteris nerodo promilių skaičiaus, o tik žalią TAIP arba raudoną NE? Yra kelios priežastys.

Viena, kad kontroliuojanti įstaiga, vairuotojui nežinant gavusi detalią pūtimų ataskaitą, matytų, koks buvo faktinis vairuotojo blaivumas/girtumas. Galbūt jis kelis kartus buvo pavojingai priartėjęs prie ribos ir yra nepatikimas?

Kita priežastis – negalima sudaryti linkusiam išgerti vairuotojui galimybių vartoti alkoholio „iki normos“. Nes tai prieštarauja pagrindiniam alkobloko principui – leisti vairuoti tik visiškai blaiviam.


Žymės: Alkoblokas
Savivaldybių žvyrkelių asfaltavimui papildomai skiriama 10 mln. eurų

Savivaldybių žvyrkelių asfaltavimui papildomai skiriama 10 mln. eurų

Balandžio 9d.

Šiais metais savivaldybių žvyrkelių asfaltavimui papildomai skirta 10 mln. eurų Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų. Skiriamą finansavimą savivaldybės galės panaudoti jų valdomų vietinės reikšmės žvyrkelių dulkėtumą mažinančiai dangai įrengti ir kapitaliniams remonto darbams...


Taksi ir pavėžėjams – palankesnės sąlygos konkurencijai

Taksi ir pavėžėjams – palankesnės sąlygos konkurencijai

Balandžio 3d.

Vyriausybė posėdyje pritarė Susisiekimo ministerijos siūlymui aiškiau apibrėžti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą bei patikslinti keleivių vežimo už atlygį pavėžėjų ir taksi paslaugų teikimo sąlygas.


Minint Saugaus eismo dieną dėmesys – eismo dalyvių kultūrai

Minint Saugaus eismo dieną dėmesys – eismo dalyvių kultūrai

Balandžio 3d.

Artėjant saugaus eismo dienai Susisiekimo ministerija kviečia visuomenę kartu su žinomais visuomenės veikėjais, automobilių sporto entuziastais ir saugaus eismo ekspertais diskutuoti apie eismo dalyvių kultūrą ir saugumą šalies keliuose ir gatvėse.


Šiemet šalies kelių priežiūrai ir plėtrai – daugiau nei 563 mln. eurų

Šiemet šalies kelių priežiūrai ir plėtrai – daugiau nei 563 mln. eurų

Kovo 20d.

Vyriausybė pritarė Susisiekimo ministerijos patikslintai Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo lėšų naudojimo 2019 m. sąmatai, į kurią įtrauktos 2018 metais sutaupytos bei viršplaninės lėšos. Šiemet KPPP skiriama per 563 mln. eurų, tačiau siekiant neviršyti valstybės biudžeto...


Lietuvos miestams – galimybė ES lėšomis atnaujinti savo viešąjį transportą

Lietuvos miestams – galimybė ES lėšomis atnaujinti savo viešąjį transportą

Sausio 31d.

Lietuvos miestai, pasinaudodami Europos Sąjungos fondų investicijomis, įsigyja vis daugiau naujų viešojo transporto priemonių. Vien šį mėnesį šiam tikslui susisiekimo ministro Roko Masiulio įsakymais paskirstyta 7,3 mln. eurų ES fondų lėšų, kurios bus panaudotos naujiems troleibusams Kaune bei...


Šalies kelių tinklo kokybei gerinti – išmanioji diagnostikos sistema

Šalies kelių tinklo kokybei gerinti – išmanioji diagnostikos sistema

Sausio 30d.

Siekiant iš esmės pagerinti Lietuvos kelių kokybę ir priežiūrą, kelių būklei tirti pasitelkiamos naujausios technologijos. Jau šį pavasarį į šalies kelius išriedės mobili kelių būklės tyrimo laboratorija, kuri pradės skenuoti visą asfaltuotų valstybinės reikšmės kelių tinklą. Tai naujos kartos...


„Via Baltica“ atidarymas: tarp Kauno ir Marijampolės – saugi keturių eismo juostų automagistralė

„Via Baltica“ atidarymas: tarp Kauno ir Marijampolės – saugi keturių eismo juostų automagistralė

Lapkričio 26d.

Lapkričio 27 d. 11 val. susisiekimo ministras Rokas Masiulis ir Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Arnoldas Pranckevičius atidarys rekonstruotą magistralės „Via Baltica“ dalį tarp Kauno ir Marijampolės. Visas šis kelias, svarbus Lietuvos ir tarptautiniam susisiekimui, jau...


Lietuvoje – Diena be automobilio: į darbą, mokslus ir renginius daugelis keliaus aplinkai draugišku transportu arba pėsčiomis

Lietuvoje – Diena be automobilio: į darbą, mokslus ir renginius daugelis keliaus aplinkai draugišku transportu arba pėsčiomis

Rugsėjo 20d.

Rugsėjo 21 d. Lietuva kartu su kitomis Europos valstybėmis minės Tarptautinę dieną be automobilio. Atsiliepdamos į Susisiekimo ministerijos kvietimą, šią dieną nemažai šalies savivaldybių suteiks galimybę miestų gyventojams nemokamai važiuoti miesto viešuoju transportu arba populiariais užmiesčio...


Lietuvos savivaldybėms – ES investicijos elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti

Lietuvos savivaldybėms – ES investicijos elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti

Rugsėjo 20d.

Susisiekimo ministro Roko Masiulio įsakymu keturioms savivaldybėms – Jonavai, Klaipėdai, Neringai ir Panevėžiui – skirta Europos regioninės plėtros fondo investicijų elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti, iš viso 281,6 tūkst. eurų. Tai pirmosios šalies savivaldybės, jau...


„Regitros“ atstovas: vairuotojų sveikatos tikrinimas - tikrų tikriausia nesąmonė

„Regitros“ atstovas: vairuotojų sveikatos tikrinimas - tikrų tikriausia nesąmonė

Liepos 17d.

Lietuvoje galioja viena griežčiausių vairuotojų sveikatos patikrų ES, tačiau ar tai garantuoja, kad prie vairo nesėda dėl ligos vairuoti negalintys asmenys?

www.filtru-centras.lt

www.filtru-centras.lt

Alyvos ir visi filtrai visai technikai !
NAUJIENLAIŠKIO PRENUMERATA

Čia galite užsisakyti AUTOMEDIA.LT savaitraštį!